Geweest

april tot november 2022

Aald Hielpen 110 jaar ambassadeurs van het Hindelooper erfgoed!
 
Dit jaar bestaat Aald Hielpen 110 jaar en dat wordt voor zover mogelijk groots gevierd. Het hele jaar worden er verschillende activiteiten en evenementen georganiseerd. Het volledige programma is online op de Aald Hielpen website te vinden: www.aaldhielpen.nl/ah110 Voor het weekend van 9 april komen drie activiteiten bij elkaar.
Zo heeft Aald Hielpen een nieuw boek gemaakt: Welkom in 18e-eeuws Hindeloopen. In Museum Hindeloopen wordt de tentoonstelling Aald Hielpen 110 jaar ambassadeurs van het Hindelooper erfgoed geopend en is er deze dag de Districtdag FFGN (Federatie van Folkloristische Groepen in Nederland) met de Noordelijke folkloregroepen in en om Hindeloopen.
 
Boek: Welkom in 18e-eeuws Hindeloopen
Welkom in 18e eeuws Hindeloopen is een boek ontwikkeld en uitgeven door Aald Hielpen waarbij de groep u meeneemt naar het Hindeloopen van de 18e eeuw. Deze tijd geldt als de gouden eeuw van het stadje. Rond deze tijd was Hindeloopen namelijk op het hoogtepunt van haar bloei en woonden er zo’n 2300 mensen. Ter vergelijking, nu zijn dat er nog om en nabij 850 mensen.
 
Aan de hand van foto’s krijgt u een uniek beeld van het reilen en zeilen van de dagelijkse gang van zaken in het kleine stadje. Van de geboorte tot en met de dood en alles daartussenin komt langs. De foto’s vertellen u over de rijke geschiedenis en tradities van Hindeloopen. De Zeevaart, verliefd worden en trouwen, maar ook ijspret met o.a. Priksleewedstrijden en dansen onder de Pinksterkronen zijn prachtig in beeld gebracht.
 
De foto’s zijn gemaakt door Marieke Balk Fotografie (https://mariekebalk.nl/) en de opmaak was in handen van oud-Hindeloopster Christien Glashouwer (https://studiochris10.nl/). Het eerste exemplaar wordt om 13:00 uur aangeboden aan de Commissaris van de Koning in Friesland de heer drs. A. A.M. (Arno) Brok.
 
Tentoonstelling: Aald Hielpen 110 jaar ambassadeurs van het Hindelooper erfgoed
Voor deze tentoonstelling is er een tijdlijn gemaakt. Deze tijdlijn geeft een overzicht van de vele hoogtepunten, speciale optredens en bijzondere reizen in binnen- en buitenland die de groep in deze 110 jaar gemaakt heeft, maar er is ook de muziek van Aald Hielpen te horen en men kan o.a. enkele kostuums inclusief sieraden, de vaandel en muzikanten/instrumenten zien. Daarbij zijn er ook persoonlijke hoogtepunten van zowel de oud als huidige leden van de zang- en dansgroep te ontdekken. De tijdlijn begint in 1905 waar men toen al door had dat men met het Hindelooper kostuum een fantastisch en uniek visitekaartje voor de stad in handen had. Toen in 1912 de vereniging “Oud Hindeloopen” opgericht werd was dat dan ook met het doel: de kleurrijke klederdracht, de bijzondere liederen en de oude gebruiken en gewoonten van Hindeloopen behouden voor de toekomst. 110 jaar later is dat nog steeds het doel van Aald Hielpen. In de eerste jaren gaf de vereniging alleen klederdrachtshows. Maar al vrij snel werd de voorstelling uitgebreid met het zingen van liederen in de Hindelooper taal. Vervolgens werden oude dansen en nog later, toneelspel aan het repertoire toegevoegd. Daarmee kan Aald Hielpen tegenwoordig meerdere, gevarieerde, desgewenst avondvullende voorstellingen bieden.

 

 


 
 
juni 2020 - november 2020
 

75 jaar bevrijding Hindeloopen

Tijdens de oorlogsjaren maken de inwoners van Hindeloopen het verschil. Sommigen worden gemobiliseerd, anderen sluiten zich aan bij het verzet of nemen onderduikers in huis. De geïsoleerde ligging van het Zuiderzeestadje, maar ook de inborst van de bewoners, zorgen ervoor dat vele onderduikers een veilig heenkomen vinden in Hindeloopen. Sommige onderduikers kunnen werken als visser of als boerenknecht. Zij maken jarenlang deel uit van het leven van alledag. Joodse onderduikers moeten zich schuilhouden. Hun Hindeloopen zag er heel anders uit, gezien vanuit hun schuilplaatsen.

En na de bevrijding? Het gewone leven begint weer. Kerk, werk en verenigingsleven bloeien weer op in Hindeloopen. Vele jaren later, vindt één van de laatste ‘onderduikers’ onderdak in Hindeloopen. Begin 2020 wordt bekend dat Peter Tazelaar de échte Soldaat van Oranje is; spion, verzetsman en adjudant van koningin Wilhelmina. Na de oorlog, lukt het Peter Tazelaar niet om rust te vinden. Hij woont de laatste twaalf jaar van zijn leven in Hindeloopen. Hier is hij anoniem en geniet hij van het veilig heenkomen dat Hindeloopen hem biedt.

 

april 2019 - november 2019

Sits, een wereldproduct in Hindeloopen.

Naast Hindelooper schilderkunst, de eigen taal, eigen gewoontes en gebruiken, beschikt het stadje Hindeloopen als enige van de Friese Elf Steden over een eigen kledendracht. Die dracht kenmerkt zich door het gebruik van een bonte, gebloemde katoenen stof, sits. Typisch Hindeloopen, toch?
 
Maar weet u dat deze stof in de Gouden Eeuw door de Verenigde Oost-Indische Compagnie naar Nederland wordt gehaald als een ware exotische schat? En dat deze kostbare stof in India wordt gemaakt? Dat is het prachtige en onverwachte verhaal van sits: van kostbaar importproduct, naar onderdeel van de eigen, Hindelooper cultuur.
 
En ook in het Hindelooper kapiteinshuis wordt de sitsen stof gebruikt. Gordijnen, een beddensprei, scheerdoeken en kussenslopen; de Indiase sits krijgt een vaste plek in het Hindelooper interieur, naast het aardewerk uit Makkum en Delft, het porselein uit China en Japan en het houtsnijwerk uit Friesland en Holland.
 
In deze tentoonstelling ziet u sitsen objecten die hun plaats hadden in een Hindelooper interieur, maar ook vele kledingstukken. Een groot deel van de objecten is afkomstig uit de verzameling van Hidde Nijland (1853-1931) wiens museum – Museum Hindeloopen – dit jaar honderd jaar bestaat. Welkom in onze jubileumtentoonstelling: ‘Sits, een wereldproduct in Hindeloopen’.

 

september - oktober 2018

Stad in het hart

Hindeloopen gezien door Hindeloopers

De tentoonstelling laat het werk zien van vier inwoners van de stad Hindeloopen, die alle vier hun woonplaats hebben getekend, geschilderd of gefotografeerd.

Hoe moet het zijn om in één van de mooiste stadjes van Friesland te wonen? Deze trotse inwoners legden hun stad met alle plezier vast. De bezoeker ziet een interessante reeks stadsgezichten, vanaf het midden van de negentiende eeuw, tot en met vandaag de dag.
 
juni -  september 2018

Zomertentoonstelling ‘Tijdloze schoonheid’ in Museum Hindeloopen

Ooit was Rob van Bergen schapenhouder in Friesland. Nu maakt hij prachtige beelden in zijn Utrechtse atelier. Deze bustes – mannen en vrouwen – lijken afkomstig uit de wereld van (Italiaanse) opera en theater: Luca, Carlos, Mara, Dora en Fleur. Maar Rob vindt zijn inspiratie veel dichterbij.
Zijn beelden maakt hij van chamotteklei. In zijn atelier boetseert en modelleert hij urenlang om te komen tot een perfect resultaat. De beelden worden op 1220 graden gebakken. Van huis uit leerde Rob het vak van stoffeerder. Textiel, papier en stof spelen een belangrijke rol in de afwerking van zijn portretbustes.
 
Deze ambachtelijkheid vormt een connectie met de collectie van Museum Hindeloopen. In het museum zijn prachtige sitsen te zien, als onderdeel van de collectie kledendracht. Ook ambachtelijk beschilderde meubelen – in de Hindelooper stijl – zijn in het museum te zien. Rob geeft aan zich als ambachtsman goed thuis te voelen in Museum Hindeloopen: ‘een bijzondere plek, waar ik graag mijn eigen werk laat zien’.
 
Robs beelden ademen schoonheid. Ook de schilderijen van de Friese schilder Christoffel Bisschop (1828-1904) laten zulke tijdloze schoonheid zien. Deze schilderijen vormen een belangrijk onderdeel van de eigen collectie van het museum. Tijdens deze tentoonstelling zijn zowel de beelden van Rob van Bergen als de schilderijen van Christoffel Bisschop in de expositieruimte te zien.

 

 

april -  juni 2018 - Friesche verf in Hylpen

De tentoonstelling ‘Friesche verf in Hylpen’ is gewijd aan het werk van drie samenwerkende Friese kunstenaars: Hiske Wiersma, Hendrik Elings en Evert van Hemert. In hun werk leggen zij, ieder op hun eigen manier, een verbinding met Friesland.

Alle drie de kunstenaars zien het Friese landschap als een inspiratiebron. Blauwe lucht, groene weides, de dijk en het water. Dit Friese landschap omringt ook het museum, pal achter de dijk gelegen.

In de tentoonstelling zijn beelden en schilderijen te zien, maar de bezoeker krijgt ook een kijkje in de ateliers van de kunstenaars. Materiaal, gereedschap en mislukkingen, laten zien dat het kunstwerk ‘slechts’ een eindproduct is. Het proces van het maken, het scheppend ambacht van de kunstenaar, is minstens zo interessant en daarom ook te zien!
 
Alle geëxposeerde werken - van heel klein tot heel groot - zijn te koop. Bovendien hebben de kunstenaars speciaal voor de tentoonstelling een complete wand gevuld met kleine kunstwerkjes. Kleine kunstwerkjes om direct verliefd op te worden, om direct te kopen en mee naar huis te nemen.
 
Hendrik Elings woont en werkt in een stelpboerderij midden het Bildtse land. Dit bijzondere landschap, vlakbij bij de zeedijk en het wad, vormt de inspiratie voor veel van zijn schilderijen, verder schildert hij veel portretten en dan met namen van zijn vader die aan de ziekte van Alzheimer leed.
 
Evert van Hemert schildert en maakt beelden in brons in het Gaasterlandse Kolderwolde: 365 dagen per jaar aan het werk, is geen opgave, als kunst je grote liefde is. Onderwerpen te over, alles in zijn omgeving is een bron van inspiratie.
 
Hiske Wiersma haar landschappen zijn gevuld met lucht, weilanden en sloten; de eindeloze vlaktes door mens noch dier onderbroken. In de schilderachtige polders ontbreken opmerkelijk genoeg de herkenbare silhouetten van dikke, wollen bolletjes op dunne poten en van schonkige zwart/wit gevlekte herkauwers.

 

2017 - Fan âld nei nij van Wigle Engelsma

Wigle tracht in zijn schilderijen en tekeningen zo goed mogelijk de sfeer, die hij tijdens zijn reizen ervaren heeft, over te brengen. Dit is voor hem belangrijker dan het weergeven van de werkelijkheid. Met een krachtige, expressieve penseelstreek legt hij zijn indrukken vast op het doek. Hij maakt op verrassende wijze gebruik van kleur, wat de beleving nog intenser maakt.
 
Soms geeft hij met slechts een enkel accent de ruimte van het water of de lucht aan. Mede door het weglaten van details neigen zijn schilderijen soms naar een abstracte vormgeving.
 
Naast schilderijen en tekeningen maakt Wigle beelden van mensen, dieren en schepen. Ook hier is de expressie voor hem belangrijk en dat resulteert vaak in robuuste, gestileerde beelden. In zijn beelden verwerkt hij allerlei materialen naast elkaar, zoals hout, steen, ijzer, messing, brons, lood of roestvrij staal. Maar ook machineonderdelen en oude gereedschappen krijgen in zijn driedimensionale werk een nieuwe functie. Deze geven zijn beelden een aparte draai.
 

2016 - Fleurige illustraties van Anna Sikkes

Elke tekening een feest. Dat is het uitgangspunt van Anna Sikkes als zij illustraties maakt voor (prenten)boeken of affiches. Ze gaat met fantasie en humor aan de slag met als resultaat vrolijke tekeningen vol met speelse, fantasierijke figuren.
 
Afgelopen voorjaar heeft de Afûk haar duizendste boek uitgegeven. Een prentenboek, Skelte wol in skelter, geschreven door Joke Scheffer. Anna Sikkes brengt met haar komische illustraties het eigenwijze en lieve vosje en diens grote verlangen tot leven. Anna kijkt net wat anders tegen de dingen aan en creëert zo een wereld vol kleurrijke karakters waarin alles mogelijk lijkt. Door de vele details en de diversiteit van de illustraties valt er voor zowel klein als groot heel wat te ontdekken. Haar werk was de hele maand oktober te zien en te beleven in een als een tekening ingerichte museumzaal.
 
Anna Sikkes is opgegroeid in Hindeloopen. In 2013 is zij afgestudeerd als illustrator en sindsdien heeft ze diverse opdrachten gemaakt voor o.a. musea, uitgevers en educatieve instellingen. Het prentenboek over Skelte vormde de aanleiding tot deze expositie.
 

2016 - Eaven thús van Antje Veldstra

Antje Veldstra is in Hindeloopen geboren en opgegroeid. U kent haar misschien nog wel als Antje-van-de-post? Haar kunstopleiding volgde zij op Academie Minerva te Groningen. Tijdens haar werkzaamheden als microbiologisch analist is ze in 1979 met de avondacademie begonnen om deze in 1985 succesvol af te ronden. In 1988 stopte zij met haar werk op het laboratorium om zich helemaal op de kunst te gaan richten. In 1992 resulteerde deze stap in het winnen van de Nederlandse Grafiekprijs. Later volgden meer prijzen waaronder in 2004 een derde prijs in Seoul, Zuid-Korea bij een belangrijke internationale grafiektentoonstelling. Haar werk is zowel in Nederlandse galeries als ook in het buitenland veelvuldig tentoongesteld en werd opgenomen in collecties zoals die van de Tama Art University te Tokio, Japan. Opdrachten werden uitgevoerd voor Royal Nederland, de Postbank, Staatsbosbeheer, Allianz en vele andere grote en kleinere opdrachtgevers.
Antje Veldstra keert in de zomer van 2016 terug naar haar geboortegrond. Ze is dan weer ‘Eaven thús’, in Museum Hindeloopen, met een expositie van haar veelzijdige werk, variërend van houtdrukken, blokobjecten, kunstenaarsboeken tot beschilderd wrakhout.
Vele aspecten van en over Hindeloopen komen in deze expositie aan bod. De Hylper taal is er één van. Met gebruik van oude loden drukletters heeft zij het leporelloboek ‘Tael en teaken’ gerealiseerd.(leporello is zig-zag gevouwen drukwerk)
Daarnaast heeft zij, gebruikmakend van fictie en historische feiten, een verhaal geschreven en geïllustreerd over een ‘Hylper fantjen’. De rode draad van het verhaal is een schilderij van Christoffel Bisschop, waarop een Hindelooper meisje staat afgebeeld. Het schilderijtje is opgenomen in de expositie. Tijdens één van haar demonstraties heeft zij een houtdruk van een 'Hylper fantjen' gemaakt.
 
In haar kleurrijke houtdrukken komt  Antjes fascinatie voor water en ruimtelijkheid sterk naar voren. In samenwerking met keramist Peter Hiemstra is er een speciale doos geproduceerd, waaraan elk zijn eigen, specifieke, bijdrage heeft geleverd. De titel van dit project is ‘De zwemmende hinde’. Beschilderde blokboeken met kleine werkjes in gemengde techniek op papier, een enkele aquarel en objecten van wrakhout maken de expositie veelzijdig in verschijningsvorm. Bij de tentoonstelling is een catalogus te koop, met een door Antje Veldstra handgedrukte kaft en eigen teksten.
De expositie in Hindeloopen is het begin van een langlopend project. Er volgt een reis langs diverse andere locaties in Friesland. De volgende exposities worden aangevuld met steeds weer nieuwe werken. Het is de bedoeling dat het project in 2018 voltooid zal zijn.