Nieuws over de collectie
‘With a little help from my friends…’
Portretten van Hidde Nijland, de stichter van ons museum
’t Sylhús, een zomerse aanwinst
In december 2016 werd het museum verrast met een schenking, een schilderijtje van Walter Stoelwinder, speciaal voor het museum aangekocht door de Boersma-Adema Stichting.
Dhr. Wiebe Adema overhandigde het kunstwerk aan het bestuur bij zijn afscheid als bestuurslid van de Hidde Nijland Stichting. Afgebeeld is het meest geschilderde gebouw van Hindeloopen: ‘t sylhús met de sluis.
Walter Stoelwinder werd geboren in 1948 te Gorredijk. Hij studeerde fotografie aan de Nederlandse Fotovakschool te Den Haag en werkte jarenlang als zelfstandig fotograaf. Na het volgen van enige schilderworkshops besloot hij de fotografie in te ruilen voor de schilderkunst.
|
olieverf op board, 2014, 30x24 cm excl. lijst |
Meisje in Hindelooper interieur
In de tweede helft van de 19e eeuw ontstond ook in Nederland een algemeen groeiende interesse in o.a. historie, folklore en ambacht. De Hindelooper cultuur kwam in het middelpunt van de (inter)nationale belangstelling te staan na de Historische Tentoonstelling te Leeuwarden, gehouden in 1877. Het hoogtepunt van de daar uit heel Friesland geëxposeerde voorwerpen was een compleet ingerichte Hindelooper kamer, nu nog steeds aanwezig in het Fries Museum.
De Hindelooper kamer reisde in 1878 naar de Wereldtentoonstelling in Parijs. Vanaf 1883 was er in het Panopticum te Amsterdam een Hindelooper kamer met wassen beelden in Hindelooper klederdracht te zien. De drempels van andere Hindelooper kamers werden platgelopen in 1888 op de Tentoonstelling van Oude en Nieuwe Kunstnijverheid te ’s-Gravenhage, in Dordrecht vanaf 1896 in het huis van de kunstverzamelaar Hiddde Nijland en vanaf 1888 in Hindeloopen in het Hindelooper Huis, een museum van de heer F. Rinia van Nauta. Het Kunstgewerbe Museum uit Düsseldorf bezat sinds 1896 een Hindelooper kamer en het Germanisches Nationalmuseum te Nürnberg richtte er in 1904 een in. De Hindelooper wooncultuur met de beschilderde meubelen, de kleurrijke klederdracht en andere typische stijlkenmerken inspireerde vele kunstenaars. |
Hindelooper breistertje
Het werk van Pieter Willem Sebes heeft vaak de Friese c.q. Hindelooper cultuur als onderwerp. Dit schilderij is hier een mooi voorbeeld van.
Bij de in 2015 gehouden expositie ‘Jong in Hindeloopen’ is gebleken, dat er in de collectie diverse schilderijen zijn, waarop Hindelooper baby’s, peuters en/of jong volwassen meisjes staan afgebeeld. Een portret van een meisje tussen ca. 8 en 12 jaar ontbreekt. Met dit portret is deze lacune enigszins opgevuld.
Daarnaast laat het schilderij een typische Hindelooper voorstelling zien, vaardig geschilderd, romantisch en van een dusdanige kwaliteit, dat het niveau van de schilderijencollectie hierdoor wordt verbeterd. De aankoop van het schilderij was mogelijk dankzij een bijdrage van de Boersma Adema Stichting uit Leeuwarden.
|